غذاهای سرشار از فیبر که مانع جذب چربی می شوند

۱۳۹۹/۵/۱۴

مواد-غذایی-سرشار-از-فیبر

فیبرهای موجود در مواد غذایی نقش بسیار مهم را در سلامت ایفا می کنند. آنها باعث حفظ نظم دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می شوند.
فیبرهای محلول که در معده به شکل یک ژل در می آیند هم به کنترل جذب کلسترول کمک می کنند. فیبر در دستگاه گوارش کلسترول را جذب می کند و مانع جذب چربی توسط بدن می شود و سطح کلی کلسترول خون را پایین می آورد.
مواد غذایی مختلفی هستند که سرشار از فیبر محلول می باشند که به بدن کمک می کنند تا مانع جذب برخی چربی ها شود.

جو پرک
یکی از غذاهایی که با مصرف آن می توان مانع جذب چربی شد جو پرک است. جو حاوی مقدار زیادی فیبر خوراکی است و همینطور مقدار زیادی فیبر محلول که مانع جذب چربی می شود.
در یک سوم پیمانه جو تقریبا 1.3 فیبر محلول وجود دارد. سازمان کشاورزی آمریکا مصرف حداقل هفته ای یکبار جو را برای افزایش فیبر دریافتی که منجر به کنترل کلسترول خون هم می شود، توصیه می کند.
شما همچنین می توانید با افزودن میوه های سرشار از فیبر محلول به وعده غذاییتان(جو پرک) آن را تکمیل کنید.

حبوبات
نوع دیگری از موا غذایی که با مصرف آنها می توانید میزان فیبر محلول ورودی خود را افزایش دهید، حبوبات هستند مثل لوبیا و عدس.
همه این مواد غذایی دارای فیبر محلول و غیر محلول می باشند و در نتیجه دفع کلسترول را افزایش می دهد. لوبیا چیتی و لوبیا قرمز سرشار از فیبرهایی هستند که مانع جذب چربی می شوند. در نصف پیمانه از هر یک از این لوبیا ها 2 گرم فیبر محلول وجود دارد.

میوه ها و سبزیجات
با مصرف میوه و سبزیجات هم می توانید میزان فیبر محلول دریافتی را افزایش دهید. این مواد غذایی باید پایه و اساس یک رژیم غذایی سالم باشند - 9 نصف پیمانه از میوه ها و سبزیجات به صورت روزانه.
پرتقال، سیب، گریپ فروت، کلم بروکسل و کلم بروکلی همه این مواد غذایی منابع غنی فیبر محلول هستند.

توصیه مقدار مصرف
روزانه چندین گرم باید از فیبر محلول مصرف شود تا بتوان به طور موثری کلسترول خون را کنترل کرد و از دیگر فواید آن بهره مند شد. بزرگسالان بین 19 تا 50 سال باید حداقل 25 گرم فیبر به صورت روزانه دریافت کنند این در حالیست که بزرگسالان بالای 50 سال روزانه به 21 گرم فیبر احتیاج دارند.

..